Сірники не чіпай - вогонь не закликай

Микуланинець Ірина Василівна
вчитель початкових класів, спеціаліст
класний керівник 3 класу
Тема: Сірники не чіпай - вогонь не закликай
Мета: розширити уявлення про причини виникнення пожежі в побуті та її  наслідки, повторити правила техніки безпеки при користуванні сірниками, вчити учнів правильно діяти у випадку виникнення пожежі;  сприяти запобіганню пожеж, що виникають з вини дітей; розвивати вміння використовувати одержані знання в повсякденному житті; розвивати мислення, пам'ять, увагу, вміння робити власні висновки, самостійність.; виховувати у  дітей відповідальність, обережність, вміння робити висновки і бути не байдужими до чужого горя.
Обладнання: ілюстрації до казки ”Солом’яний бичок”, малюнки із зображенням наслідків пожежі, вогники
ХІД  ГОДИНИ
 І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми та мети.
Діти, зараз у нас незвичайний урок класної години. Тему класної години  ми дізнаємось тоді, коли проведемо
гру «Відгадай слово».

Може він усе спопелити,
Але може й обігріти,
Якщо студить нас зима.
Обережні будьте з ним
І сьогодні, і завжди,
Щоб не сталося біди.

ВОГОНЬ
ІІІ.  Основна частина.
1. Повідомлення вчителя та учнів «Вогонь – друг, вогонь – ворог »
     Дуже давно люди не вміли добувати вогонь. Траплялося, що під час грози блискавка запалювала дерево. Поки воно горіло, люди грілися, готували їжу, а якщо вогонь згасав, то запалювати його ніхто не вмів. Пізніше люди навчилися добувати вогонь за допомогою тертя однієї палички об іншу, каміння об каміння.
     Вогонь завжди потрібний людям. Сила вогню дуже велика: її використовують для запуску ракет, космічних супутників, у до­менних печах -для виплавки металу; в теплоелектростанціях - для одержання струму; у побуті - для тепла і приготування їжі тощо.
- А ще вогонь може бути символом. 3 гордістю і шаною дивляться люди на Вічний вогонь біля пам'ятників героям, які віддали своє життя за Батьківщину, вогонь, запалений від променів сонця в далекій Олімпії, несуть у факельній естафеті бігуни, велосипедисти, гребці, віддаючи шану мирним традиціям.
Маленькі свічечки, запалені від пасхальної свічки, символізують світло воскреслого Христа і надію на вічне життя.
-Ось яку користь приносить вогонь. Давайте подумаємо, чому вогонь може стати ворогом?

Учень 1 (Максим)
Та коли обережність забудем,
він стає тоді ворогом людям!
Хоч вогонь нам друг - дивись,
краще ти побережись!
Коли будеш пустувати,
недалеко до біди,
від вогню добра не жди!
2 учень. (Маша)
Він такий лихий буває,
що нічого не минає.
Спопелити може школу,
поле виспіле і дім,
і усе в дворі твоїм.
Дим підніме, як завісу
і метнеться аж до лісу.
3 учень. (Сергій)
Буйне полум'я пожежі
і людей не пощадить.
Пам'ятайте це завжди

2. Читання казки вчителем «Про солом’яного бичка».
Жив бичок у діда й баби, все було у них до ладу.
Баба пасла на травиці і плела з квіток косиці.
Дід  у хаті майстрував, лад в господі скрізь давав.
В гості внуки завітали, радо дуже їх приймали,
Пирогами частували, молочком всіх напували.
І погратись на лужок відпустили діточок.
Сумно стало їм у лузі :“В що пограємо ми, друзі?
Нишком сірники я взяв, коли дід відпочивав.
В гру веселу будем гратись, хто з вас хоче розважатись?”-
Так сказав найстарший внук й сірники він взяв до рук.
А молодший: “Ні, не тронь! В сірниках живе вогонь”.
“Ну, малий, ти й боягуз, знай: вогню я не боюсь.
Він живе в коробці мирно, лагідний він і спокійний.
Він і гріє, й не пече, і нікуди не втече.”
А сірник був пустотливий, жартівливий, не лякливий,
Думає в коробці нишком: “Я втечу від вас, мов мишка,
Тільки випустіть мене - вже ніхто не здожене.”
Та й побіг вогонь по лузі, й знаєте,
Що вийшло, друзі?
Хату ледве залили, а бичка вже  не змогли!
Добре внуки, що вціліли, тільки пальці обгоріли.
Щоб всі знали малюки, що недовго до біди,
Що вогонь буває різним:коли добрим, коли грізним.
Щоб не трапилось біди, сам це знай та всім кажи:
СІРНИКИ ТИ НЕ ЧІПАЙ, ПРО ЦЕ ЗАВЖДИ ПАМ’ЯТАЙ!

3. Бесіда за змістом  прочитаного:
-Що трапилось з солом’яним бичком?
-Як  зустріли дід та баба своїх внуків?
-Що зробив старший внук?
- Чому він не послухав свого меншого брата?
-Чому ігри з вогнем приводять до лиха?
-Коли вогонь буває  другом, а коли  ворогом?
- Отже для того, щоб не сталося лиха потрібно бути завжди уважним і пам’ятати про небезпеку . А чи можна попередити пожежу?

4. Повторення правил пожежної безпеки

-Щоб пожежі не зазнати,
Треба правила вивчати.
І у будень, і у свято
Їх виконувать завжди.

 Учень 1 (Стас):
- Що?! І тут якісь правила? У школі правила поведінки, на дорозі правила руху. А ви про які згадували?
Учень 2 (Ян):
- Про надзвичайно важливі правила протипожежної безпеки!
Учень 1 (Стас):
- Кому вони потрібні? Жили без них люди 1000 років і горя не знали.
Учень 2 (Ян):
- Горя, кажеш не знали? Знали, ще й якого!
5. Виступ вогників 
 Якщо виникла, пожежа,        
І вогонь та їдкий дим
Все навколо охопили,
Подзвоніть на "101".
Пам'ятай: кожна втрачена хвилина
додає всім людям лиха.
2. Для розваги і для гри
Сірники ти не бери,                                
Бо з вогнем погані жарти,
Гратися з вогнем не варто.
3. Не розпалюй сам багаття
Ані в лісі, ані в хаті.
Легко вогник запалить,
Та не просто погасить.
4. З грубки жару не беріть.
Жар в собі вогонь таїть.
Хоч малесенька жаринка -
Для пожежі теж причинка.
5. Телевізор, плитку, праску
Умикати нам не слід.
Пам'ятайте це, будь ласка,
Бо від цього стільки бід!
6. Хай пам'ятає кожен з вас:
Де бензин, мастило, гас,
Там вогонь не підпускай,
Спалахне усе і край.
7. А як трапилась біда,                                                                                                                                           
 Що тоді робить?                                                                                                           
 Не ховатись у куток,                                                                         
А вогонь гасить.

8. Як вогонь іще малий,                    
Воду
кружкою залий,                       
Чи піском засип, накрий,              
Щоб не зміг ожити.
9. А якщо вогонь не згас
І багато диму -
Вибігай з кімнати враз
З дітками малими.     
10. Якщо горять електричні дроти -
Засип піском, не потрібно води!        

Фізкультхвилинка.
На галявині – вогнище. (показують)
Полум’я стелиться низько-низько (присідають).
Далі вогнище розгоряється (піднімається)
І полум’я колихається (показують руками).
Ми взяли водичку прямо із кринички (нахиляються).
Полили, загребли (імітація руками)
І з галявини пішли (крокують).
6. Статистичне бюро
- Кожного дня на центральних пунктах зв'язку пожежної оборони лунають дзвінки. І поспішають червоні автомобілі до місць пригоди, щоб зберегти від вогню майно громадян, народне багатство, а нерідко — і життя.

- Щороку у світі трапляється близько 5 млн. пожеж.
- В Україні щодня трапляється 120 пожеж, у яких гине до семи чоловік.
ІV. Заключна частина
1. Практична робота Способи захисту органів дихання від чадного газу.
Як дихати під час пожежі?
Багато дітей гине від отруйного диму, що утворюється від згорання синтетичних, пластмасових речей, побутової хімії та від гарячого повітря.

Надихавшись, людина втрачає свідомість, а потім може згоріти. Тому, щоб не обпекти обличчя і не наковтатись дрібних часток диму, необхідно голову тримати ближче до підлоги (дим легший від повітря, тому він піднімається вгору), рот і ніс бажано затулити змоченою у воді хустиночкою (тканиною). Щоб не втратити в задимленому приміщенні орієнтир, пересу­ватись потрібно вздовж стін.

І ще одне золоте правило:
Не можна ховатись під столами, ліжками під час по­жежі. Адже на розшук дітей, що сховалися, витрачається час. Це може призвести до загибелі потерпілого і рятівника.
2. Дорога кожна секунда

 
   - Можливо ви розкажете, як викликаються пожежна служба?
     Під час виклику служби МНС для гасіння пожежі потрібно обов'язково назвати адресу об'єкта, що горить, прізвище, ім’я та по батькові заявника. Хочу застерегти вас від фальшивих дзвінків до пожежних частин. Такі дії розцінюються як злочин і суворо караються законом.  (2-3 учні телефонують диспетчеру служби МНС)
3. Гра «Так чи ні». (Діти плескають в долоньки)
1.     - Можна гратися із сірниками?(НІ)
2.     Кидати запалені сирники в приміщеннях (ні).
3.     Якщо потрапив у лісову пожежу треба заховатись у кущах (ні).
4.     Використовувати всі засоби для гасіння вогню (так).
5.     Використовувати петарди, феерверки вдома (ні).
6.     Залишати вогонь без нагляду (ні).
7.     Місце для вогнища слід розчистити та обкопати (так).
8.     Вогнище слід ретельно загасити (так).
9.      Не панікувати (так).
4. Обговорення ситуацій
Що  треба робити, якщо:
-         Щойно щось почало  горіти?
-         Ти не встиг загасити вогонь, і пожежа набирає сили?
-         Вогонь вже поширився на велику частину площі?
VІІІ. Підбиття підсумків.
Гра
Я починаю вірш, а ви закінчуєте.
Жар з-під заслінки упав, в хаті вогонь запалав.
Не дивися, не чекай, а водою ... /заливай/.
Як побачиш – малюки узялись за сірники.
Як ти маєш їх спиняти? Сірники у них … / забрати/.
Розігрілась праска дуже, що робити маєш, друже?
За гаряче не хапай , із розетки … /вимикай/.
Як побачиш – десь горить, мусиш ти в ту саму мить
До пожежників дзвонити, про пожежу ... /сповістити/.
Вивчіть правила пожежні,
Будьте завжди обережні.
Знає хай дитина кожна:
Жартувать з вогнем ... /не можна/.

Комментариев нет:

Отправить комментарий