Урок з української мови "Моя мама пахне хлібом" В.О. Сухомлинський


Урок з української мови                                                    Дата: 07.11.2017
Тема: «Моя мама пахне хлібом» В.О.Сухомлинський
Мета: повторити про життя та творчість письменника рідного краю В.О.Сухомлинського; виробляти навички  виразного та свідомого читання, уміння швидко орієнтуватися в тексті, вчити слухати, розуміти і відтворювати прочитане; збагачувати словниковий запас учнів;формувати уявлення дітей про хліб як про необхідний продукт харчування та як про святиню, символ життя; виховувати шанобливе ставлення до хліба та до праці хліборобів.
Обладнання : портрет В.О.Сухомлинського, макет хліба та рушника, презентація, крейда, дошка, картки.
Хід уроку
  1. Організаційний момент.

1.Вірш.
- Доброго ранку!
Я рада, вам добрі діти.
І вітаю щиро вас,
І запрошую ласкаво,
На урок у ваш затишний клас.

2.Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.
Пильно поглянули мені у вічі. Закріпились поглядом в моїх очах і отримали заряд позитивної енергії. Взяли від мене уважність, і ще раз уважність. Повернулись один від одного, посміхнулися, побажали один одному удачі й налаштувалися на роботу.
ІІ. Підготовка артикуляційного апарату до читання

Дихальна гімнастика

1.Вправа «Свічка» (повільний вдих носом, швидкий сильний видих ротом).
Вправа «Їжачок» ( як сопе: швидкий короткий вдих носом, швидкий короткий видих ротом).
Вправа «Вітер» («легенький вітерець» - легенько дмухають, «сильний» - сильніше дмухають, «ураган» - дихають ще сильніше).
Після цього обов’язково відпочивають.

2. Вправи на розширення кута зору
Візьмемо з собою на урок увагу, рішучість, охайність, кмітливість. Бажаю успіхів у вашій роботі на уроці.
         3. Гра «Скоромовець».
Прочитай скоромовку повільно, швидко, дуже швидко.
Сонце сяє в висоті,
Спати сонце кличуть всі

4. Фонетична зарядка
Як шумить вітер? (Шу-у-у)
Як співає зозуля? (Ку-ку)
Як шелестить листячко? (Ш-ш-ш)
Як розмовляють бджоли? (Ж-ж-ж)
Як пищить комар? (З-з-з)

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

1.Гра « Хто більше?»
- Хто назве правильно, які є професії?

ІV. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Утвори пари».

  • До поданих слів доберіть слова - дії.

комбайном
сівалкою
трактором
ножем
лопатою
сіють
орють
ріжуть
копають
молотять
2. Гра «Склади прислів’я». Робота в парах.
Паляниця – хлібові сестриця.
Легкого хліба не шукай.
Хочеш їсти калачі – не лежи на печі.

- Як ви розумієте це прислів’я?
(міркування учнів).
C:\Users\вікторія\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\20171107_084416.jpg
V. Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів

  • Діти! Перед вами – рушник із хлібом. Дивлячись на це , як ви гадаєте про що буде іти мова на нашому уроці.
  • Так, сьогодні мова піде про хліб. Бо хліб – це не тільки найцінніший продукт харчування, це ще й святиня нашого народу. Хліб – це символ сонця у наших пращурів: як сонце давало життя всьому живому, так і хліб – це життя.
  • Ми познайомимося з оповіданням В.О. Сухомлинського « Моя мама пахне хлібом».
VI. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Розповідь учителя
- Іноді ми просто не замислюємось над значенням у житті людини звичайної скибки хліба. І наше сьогоднішнє завдання зрозуміти , чому, здавалося б на перший погляд таку буденну їжу, як хліб, вважають справжньою святинею.
Хліб в усі часи був святим, тому жоден із обрядів не обходився без нього. Коли народжувалась дитина, її провідували з хлібом, на весілля йшли з хлібом, благословляли молодих також хлібом.
У кожній українській хаті на столі лежав хліб під рушником як символ гостинності.
До хліба не можна ставитися по-буденному. Скільки не минає років і століть, а він залишається святим і величним.
  • Тому з малку усім відоме прислів’я: «Хліб -  усьому голова».
  1. Довідкове бюро
  • Знайомство із життям і творчістю В.О. Сухомлинського.
  Народився Василь Сухомлинський 28 вересня 1918 року в селі Василівці Кіровоградської області в бідній селянській сім’ї. Тут минуло його дитинство й юність.
 В 1938 році закінчив Полтавський педагогічний інститут і повертається в рідні місця і працює викладачем української мови і літератури в Онуфріївській середній школі.
У 1941 році під час Другої світової війни, добровольцем йде на фронт. А у січні 1942 року молодший політрук Василь Сухомлинський був важко поранений, захищаючи Москву у битві під Ржевом. Осколок снаряду залишився в його грудях назавжди.
  У 1948 році Василь Сухомлинський стає директором Павлиської середньої школи і беззмінно працює протягом 23 років до кінця своїх днів.
  2 вересня 1970 року Василь Олександрович Сухомлинський помирає, але його внесок  у життя та його твори залишаються назавжди.               В.О.Сухомлинський написав 48 монографій, понад 600 статей, 1500 оповідань і казок для дітей. Його книги виходили і виходять масовими тиражами в багатьох країнах світу (Росії, Німеччини, США, Канаді).
C:\Users\вікторія\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\20171107_090518.jpg
  1. Читання вчителем оповідання

1)Слухання.
2) Бесіда з елементами гри. (м’ячик).
- Чому мама хлопчика пахне хлібом?
- Ким працювала мама Миколи?
- Можна назвати професію пекаря і хліборобів важливою? Чому?
- Доведіть свою думку.


  1. Словникова робота

– У тексті є нові слова прочитайте їх правильно ставлячи наголос.

  1. Читання мовчки (учні)

Фізкультхвилинка «Поклоніться»

Встаньте, діти, посміхніться,
Хліборобам поклоніться
За хліб на нашому столі
І до сонця потягніться,
В різні боки нахиліться.
Руки в сторону та вгору – на носочки піднялись.
Підніміть голівку вверх й на долоньки подивіться.
Руки в сторони розводимо,  опускаємо плавно вниз.
Присідати ми почнемо, добре ноги розімнемо.
Раз присіли – руки прямо. Встали. Знову все так само.
Вправо дружно почали, нахил вліво – раз, два, три!
Повертаємося вправо, все виконуємо гарно.
Вліво, вправо повернулись. Ось розминці вже кінець.
Хто старався – молодець.

VII. Корекція набутих знань

1. Читання «ланцюжком»


2. Конкурс «Кращий читець» C:\Users\вікторія\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\20171107_090227.jpg
C:\Users\вікторія\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\20171107_090014.jpg

3. Гра «Ситуація»
1) Під час перерви ви помітили, що на підлозі лежить шматочок хліба, печива… Ваші дії?
2) Ви не доїли шматочок хліба під час їжі. Що ви зробите з ним?
3) Продовж речення
«Коли в мене залишається хліб, який я не буду вже їсти, я…»
4) Які поради ви можете дати щодо дбайливого ставлення до хліба?

C:\Users\вікторія\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\20171107_084432.jpg
4. Склади слово
Отримують картки.
роковай
(коровай)
лочбука
(булочка)




гірпи
(пиріг)
тонба
(батон)




лачак
(калач)
килбуб
(бублик)




чипево
(печиво)
ляпаниця
(паляниця)

Завдання: переставити склади так, щоб утворилися слова – назви того, що можна випекти з борошна.
5.Колективна перевірка

VIII. Підсумок уроку

1.Бесіда.
- Що нового дізнались на уроці?
- Чому хліб є святим?
2.Рефлексія.
Мені на уроці сподобалось…
Я запам’ятав(ла)…

IX. Домашнє завдання

  • Виразне читання оповідання на с. 48.
  • Знайти вірш та вивчити напам’ять про хліб.

Комментариев нет:

Отправить комментарий