Мета:
Розширити знання дітей про видатного письменника В. О. Сухомлинського, організація культури читання, виховання
інтересу до великої творчої спадщини митця, розвивати інтерес і бажання до
читання.
Обладнання:
виставка книг В. О. Сухомлинського, написані вислови В. О. Сухомлинського:
«Роки дитинства – це насамперед виховання серця», «Наша праця - формування
людини, і це покладає на нас особливу відповідальність, яку ні з чим не
зіставити», проектор.
Хід
уроку:
Слайд 1
Учень: Заквітчався святково
Рідний край наш веселий,
Усміхнулася дітям
Наша рідна земля,
Бо
сьогодні у гостях
Який світлу дорогу
У світ знань нам проклав.
Бібліотекар: Василь
Олександрович Сухомлинський – Людина з великою душею і талантом
вчителя. Його серце несло добро, щастя і радість усім, хто з ним спілкувався: і
дітям, і дорослим, і зовсім старим людям.
Слайд
2
Учень:
Великий працелюб і Бог дитини,
Безсмертна Совість. Людяність ясна…
Він Прометей своєї України,
І в педагогіці – Пролог! Весна!
Є імена, які зорею сяють
На тисячі і тисячі років…
Життя таких у часі меж не знають,
Вони освітлюють людей віки.
Слайд 3
Бібліотекар: Василь
Олександрович дуже любив дітей і написав для них багато цікавих розповідей. В
його творах переважає доброта, бо він хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними,
працьовитими, щоб любили тато й маму і нашу велику прекрасну Батьківщину.
В.О.Сухомлинський – найвідоміший педагог і письменник.
Він працював 35 років у школі. Василь Олександрович – заслужений вчитель
України. Для молодших школярів він написав майже 1500 мініатюр – казок,
оповідань, легенд. Він був великим педагогом і талановитим письменником. Його
твори видано шістдесятьма мовами світу. Вони налічують понад 14млн.
примірників.
Слайд 4 -15
Бібліотекар: Народився Василь Олександрович у селі Василівка
Онуфріївського району Кіровоградської області у 1918 році. Батько – Олександр
Омелянович, працював столяром, робив музичні інструменти, активний учасник
сільської самодіяльності. Мати – Оксана Юдіна, працювала в колгоспі, займалася
домашнім господарством, а зимовими вечорами розповідала казки. У сім’ї, крім
Василя, було ще троє дітей. Батьки ніколи не сварилися між собою і не карали
своїх дітей. Усі діти сім’ї Сухомлинських обрали професію вчителя.
Дуже близькими людьми для
Сухомлинського були в дитинстві його дідусь і бабуся. З великою любов’ю і
теплотою згадує він про свою бабусю Марусю у книзі «Як виховати справжню
людину»: «найближчою людиною в роки ранньої юності була для мене бабуся Марія –
чудова людина, якій я забовязаний усім, що ввійшло в мою душу гарного, чесного,
мудрого. Вона померла напередодні війни, коли їй було 107 років Вона відкрила
переді мною світ казки, рідного слова і людської краси…. Усе найскладніше вона
вміла пояснювати казкою»
Дуже любив і поважав Василь Олександрович свого діда
Овдія, який, переказуючи цікаві оповідання на історичні теми, розкрив йому
красу людської праці, прищепив любов до рідної природи, Батьківщини. У сім і
Сухомлинських поважали старших, їх повчання. Крім того, дід умів ще писати й
читати і понад усе любив книги. Збирав їх і зберігав, як реліквію.
Закінчив Сухомлинський Василевську школу, а далі
дорога прослалася в Кременчуцький технікум, потім став учителем у Василівці, в
тій школі, в якій сам учився. А тому учителеві тільки 17літ. На перший свій
урок 17-річний учитель Василь Олександрович йшов із хвилюванням. Мати вивела за
оселю і благословила його:»На великий шлях ступаєш, Васильку, щастя ж тобі на
ньому. Вчитель – то людська надія і правда». І він став великим вчителем.
Під час Великої Вітчизняної війни Василь Олександрович
став на захист Батьківщини. Він був двічі поранений, довго лікувався в шпиталі.
Тяжким було у Сухомлинського поранення в руку. Хірурги боялися, що руку треба
буде ампутувати. «Ні! Тільки не руку! Я – вчитель! – у цих словах було його
життя. В 1948 році В.О. Сухомлинського призначають, на його прохання,
директором Павлиської середньої школи. Цією школою він керував до останку життя
– 23 роки.
Слайд
16
Учень: Він не тільки навчав,
Він був другом надійним,
Він не тільки до знань,
А в життя нам дорогу проклав.
І сьогодні над нами
В ореолі осіннім
Його образ навіки зоставсь.
Учень: Для дітей він віддав
Своє серце гаряче.
Він навчив нас любити
Споришеві стежки,
З полем вчив розмовляти,
І під небом прозорим
Світлий клас він відкрив.
І поклав тоді нам
Тепле сонце в долоні,
Закохав назавжди
В черешневі сади,
І відкрилися душі,
І почулися співи пташині,
І заставив він всіх
Добру пісню свою вже творити.
Слайд
17
(Група помічників бібліотекаря.В руках – твори
В.О.Сухомлинського)
Перший: Ось книга – праця
многолітня,
Крилата назва –
«Серце віддаю дітям»
Другий: В цієї
книжки теж красива доля,
А називається – «Павлиська школа».
Третій:
Говорить в книжці з вами Батьківщина,
Вона – «Народження громадянина».
Четвертий: «Сто порад учителеві» - праця,
У якій його душа гаряча!
П’ятий:
«Розмова з молодим директором» -
Це роздум
Про те, як керівник
повинен керувати.»
Слайд
18-20
Бібліотекар: А
для вас, учнів 5 – го класу, в нашій шкільній бібліотеці є книжка «Гаряча
квітка».
Шостий: «Гаряча квітка» - дітям на добро,
У книжці тій – казки й оповідання.
В ній пахне небо, поле і село,
В ній тьохкав соловей,
Рум’яниться світання.
Його гуманістичність, мов кришталь,
А віра у людину, наче сталь.
Ви твори Сухомлинського читайте,
Потрібне й невмируще позичайте!
Бібліотекар: А
зараз герої оповідань виступлять перед вами.
(вибігають герої книжки В.О.Сухомлинського «Гаряча
квітка»). Герой оповідання «Квітка сонця»:
Я соняшник, до сонця повертаюсь,
Я – квітка слави і краса ланів.
Про Сухомлинського я пам'ять зберігаю –
Мене він все життя любив.
Герой оповідання «Як Миколка став хоробрим»:
Я
той Миколка, хто хоробрим став,
Про мене педагог у книжці написав.
В гніздечко пташеня покласти я зумів
І вірю, що почую його спів.
Герой оповідання «Які вони бідні»:
А я –Сергійко. З батьком пісню чув,
Яку із сонцем жайвір міг утнути.
Хто бідний серцем – враз збагнув,
Це той, хто жайвора не зміг почути.
Герой оповідання «Як Сергійко навчився жаліти»:
Я навчився дівчинку жаліти,
Вона незрячою зростала у селі.
Тож я звертаюся до всіх: шановні діти,
Хай милосердя квітне на землі!
Герой оповідання «Бабуся Мотря й Андрійко»:
До школи якось, друзі, запізнився –
Бабусі Мотрі воду я носив.
Допомагати старшим не лінився -
Це Сухомлинський
так мене навчив.
Бібліотекар:
Писав для нас казки повчальні
Наш літератор – педагог,
Вони веселі і печальні,
Їх корінь мудрості не всох!
Учень: У
Сухомлинського вагоме слово
У серці нашім колосом зросло.
І не струхнявіє воно ніколи,
Бо в серці щастя несе і добро.
Слайд 21-26
10
«не» можна В. О. Сухомлинського
Знати лише правила ввічливості поведінки недостатньо.
Все своє життя Сухомлинський працював у школі з
дітьми. Тому він склав 10 правил про те, чого не можна робити. Послухайте і
запам’ятайте їх.
- Не можна ледарювати, коли всі працюють.
- Не можна сміятись над старістю і старими людьми, про
старість треба говорити тільки з повагою.
- Не можна заходити в суперечку з шанованими та
дорослими людьми, особливо зі старшими.
- Не можна виявляти незадоволення тим, що в тебе немає
якоїсь речі.
- Не можна допускати, щоб мати тобі давала те, чого
вона не бере собі.
- Не можна робити того, що засуджують старші.
- Не можна залишати старшу рідну людину одинокою.
- Не можна збиратись в дорогу, не спитавши дозволу і
поради в старших.
- Не можна сідати до столу, не запросивши старших.
- Не можна сидіти, коли стоїть доросла, особливо літня
людина, тим більше жінка.
Слайд 27-28
Бібліотекар: Наш не звичайний урок,
урок – читання, урок – подорож, урок – казка присвячений творчості
великого педагога Василя Олександровича Сухомлинського добігає до завершення.
Сподіваюся, що нам вдалося зачарувати красою і глибиною педагогічної творчої
думки великого митця усіх присутніх. Не забувайте,
діти, що Василь Олександрович був звичайним сільським хлопчиком Васильком, але
його наполеглива праця і безмежна любов до читання залишили по ньому слід
вічний.
Памя'тайте! «Книга – це скарб, а
бібліотека – скарбниця людської мудрості. Книга навчить як на світі жить.»
Впевнена у тому, що відтепер учні 4-го класу будуть найактивнішими читачами
бібліотеки. Дякую всім за увагу!
Відеокліп
Комментариев нет:
Отправить комментарий