Година спілкування в 7 класі Дружба - найцінніший скарб



        (За книгою В.О.Сухомлинського
«Як виховати справжню людину»)
                                          Підготувала і провела
                           класний керівник
                                 Н.В.Брижко


                         2017 

 Тема «ДРУЖБА - НАЙЦІННІШИЙ СКАРБ»!
Мета: учити дітей цінувати дружбу та друзів; викликати у них прагнення бути справжніми друзями; виробляти в собі якості, що сприяють дружбі; розвивати почуття відповідальності перед друзями; виховувати чесність, щирість; збагачувати словниковий запас учнів.
Обладнання: виставка книг, портрет В.О.Сухомлинського, тест «Чи гарний ти друг», буклети  «Азбука моральних заповідей школяра» (складена на основі книги В.О. Сухомлинського “Як виховати справжню людину”) Дружба – це школа виховання благородних почуттів, вислови, прислів’я та приказки про дружбу, зашифроване слово дружба
Хід заняття
І. Організаційний момент
Ось і продзвенів дзвінок, починаємо годину спілкування.
  Діти, я рада вас всіх бачити. Сподіваюсь, ми отримаємо радість і задоволення від спілкування. А будь-яке спілкування розпочинається з посмішки.
  Тож поверніться один до одного, подивіться один одному у вічі й подаруйте свої найприємніші, найщиріші посмішки.
ІІ. Оголошення  теми
  Сьогодні ми поговоримо про одне з найбільших багатств, що може мати людина.
  Воно потрібне всім і дорослим і малим. Воно потрібне кожній людині, родині, класу, країні, всій планеті.
 Відгадайте.
– Що дорожче за золото, сильніше за бурі, міцніше за сталь?
 Ж
А
Р
Д
Б
У
4
6
2
1
5
3
         Так, сьогодні ми з вами поговоримо про дружбу. Про дружбу написано тисячі сторінок, сотні віршів, поем, романів. Говорять, що дружба потрібна людині тільки трішечки менше, ніж їжа та повітря.  Переступаючи поріг нашої школи, ви кожного дня зустрічаєтесь у класній кімнаті. У вас спільні завдання, інтереси, радощі і тривоги. Усі називають вас класом. Щоб клас був дружний потрібно допомагати один одному, говорити гарні і добрі слова, допомагати товаришеві у складній ситуації
Отже, тема нашої виховної години «Дружба - найцінніший скарб» - це, діти, не просто слова, це народна мудрість.
А девізом нашої години спілкування будуть слова видатного українського педагога Василя Олександровича Сухомлинського «Дружба – це школа виховання благородних почуттів», «Хочеш мати друга – навчись бути другом»
Теоретична, літературно-педагогічна творчість і практична діяльність видатного українського педагога Василя Олександровича Сухомлинського увійшла до історії вітчизняної педагогічної думки помітною сторінкою, його педагогічні, публіцистичні та літературні праці й учительський досвід значно вплинули на практичну діяльність школи, збагатили педагогіку України новими положеннями і думками.
Короткий перегляд презентації         
Слід зазначити, що педагогічні погляди В.О.Сухомлинського сформувалися в ході й унаслідок натхненної копіткої учительської праці (розпочав викладати рідну мову і літературу у в 1935 р., в 17р., вступив спочатку до Полтавського педагогічного інституту, але після першого курсу очного навчання перейшов на заочне і  повернувся до рідної Василівки. Працював у  Васильківській, потім Зибківській школах Онуфріївського району і скінчив свій шлях 2 вересня 1970 року на посту директора Павлиської середньої школи), творчої діяльності вченого (кандидат педагогічних наук з 1955 p.), заслуженого вчителя України, члена-кореспондента кількох педагогічних академій. Тож основні праці відомого і визнаного у світі педагога увібрали в себе і частку його практичної діяльності, в якій, як зворотний зв'язок, апробувалися провідні теоретичні висновки В.О. Сухомлинського як вченого, педагога-експериментатора, учителя-новатора. [5]
В педагогічній спадщині Сухомлинського провідне місце займає ідея гуманізму, людяності та доброчинності. Педагог переконливо стверджує, що виховання гуманізму, людяності здійснюється через творення людям добра. Цій проблемі присвячено більшість робіт педагога. На його думку, ідея людяності насамперед реалізується через розвиток всіх потенціальних, інтелектуальних і фізіологічних можливостей особистості. Всебічно розвинена особистість втілює в собі повноту і гармонію сил, здібностей, пристрастей, потреб, які визначають моральну, ідейну, громадянську, розумову, творчу, трудову, естетичну, емоційну, фізичну досконалість.
         У творчості В.О.Сухомлинського червоними нитками проходять дві головні ідеї, взаємопов’язані та взаємозалежні між собою: перша – оспівування краси рідної природи у різні пори року, виховання любові до кожної травинки, кожної грудочки рідної землі; друга -– оспівування краси людських стосунків, любові до Батьківщини, до батьків, повага до старших, дружби, взаємодопомоги. В його книгах складні філософські поняття стають доступними дітям завдяки тому, що вони ознайомлюються з відповідними творами, намагаються аналізувати вчинки героя, переносять почуте на власний досвід та вчаться робити висновки. Чим більше ми вчитуємося у твори Сухомлинського, тим більше розуміємо їхню глибину, зміст, ту основну думку, яку хотів донести педагог і дивуємося тому, як глибоко В.Сухомлинський розумів дитину, дитячі преживання, знав думки дітей, їх мрії, як тактовно, ненав’язливо вчив дітей робити правильний вибір, правильні висновки. Філософські твори великого педагога спонукають і вихователів і дітей до роздумів, до аналізу вчинків героїв, до відповідних висновків, викликають бажання наслідувати їх або навпаки чинити по іншому.  
Педагог переконує, що у процесі творення людям добра виховується в юних душах людяність, сердечність, породжуються розумові, моральні, естетичні почуття.
В. Сухомлинський - талановитий письменник. Його численні оповідання, казки, притчі, самобутні за художнім змістом і формою, стали улюбленими серед юних читачів.
У своїх творах В.О.Сухомлинський звертав особливу увагу на моральні якості, які необхідно виховувати у дітей, а саме: ввічливість, добро,  дружба,  лагідність,  милосердя. Сьогодні ми будемо користуватися однією з книг В.О.Сухомлинського «Як виховати справжню людину»
Тези з книги: Ввічливість — ознака добре вихованої людини, вміння ласкаво й привітно обійтися з людиною. Завдання вихователя – вчити дітей ввічливо спілкуватись з ровесниками та дорослими, вживати слова ввічливості в повсякденному житті, виховувати манери культурної поведінки, відчуття такту — тобто виховувати всі ті якості, що робить людину по-справжньому доброю та гарною. В.О. Сухомлинський завжди вчив своїх учнів доброті, чуйності, ввічливості. Він і зараз через свої твори вчить і дітей і дорослих цим людським цінностям. Допомогти дитині зрозуміти сутність поняття „ввічливість” допоможуть оповідання «Важко бути людиною», Скажи людині «здрастуйте».
Добро – усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям: корисна справа, вчинок.
Сухомлинський зазначав: «Бажати добра – це значить заступити злу дорогу до дитячого серця, закрити серце дитини від зла. Взаємна доброзичливість – це ті найтонші нитки, які єднають серця і завдяки яким людина розуміє людину без слів, людина відчуває найтонші порухи іншої людини. У взаємному відчуванні серця – невичерпне джерело вашого здоров`я» . [13]
         Дружба - взаємини між людьми, які народжуються, міцніють на основі спільного навчання, інтересів, уподобань. Товаришувати можна з багатьма ровесниками, а дружити - лише з одним чи кількома. Друзів пов'язує велика повага один до одного, принциповість у взаєминах, симпатія, взаємодопомога.
В.О.Сухомлинський високо цінував дружбу, надавав їх значної виховної цінності і неодноразово зауважував, що вчитель зобов'язаний уміти дорожити дитячим довір'ям, намагатись дружити с дітьми. „Якщо вчитель став другом для дитини, якщо ця дружба осяяна благородним потягом, поривом до чогось світлого, розумному, в серці дитини ніколи не з'явиться зло. Виховання без дружби з дитиною можна порівняти з блуканням напотемки". [17, 21] Темі дружби, товаришування, розуміння з однолітками, присвячено багато оповідань В.Сухомлинського, зокрема високими виховними якостями володіє оповідання „Кінь утік”.

 То що ж таке дружба?
Учениця. Дружба – це близькі стосунки, засновані на взаємній допомозі, прихильності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей. Це активна зацікавленість один в одному. Без друзів у наш час важко жити на світі.
Учитель. Давайте послухаємо, що означало мати справжнього друга в давні часи.
Учень. У всі часи дружба вважалася великою цінністю. У скіфів вона перевірялася кров’ю. Дружба оформлялася спеціальним договором і клятвою: надрізавши пальці, побратими зливали цю кров. Після цього вже ніщо не могло їх розлучити. В епоху середньовіччя дружба була втіленням шляхетності, вірності. Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу навіть вище кохання і сім'ї.
Учитель.  Зараз усі ви – школярі. Основна ваш праця – навчання. Саме в школі ви вчитеся підпорядковувати свої інтереси інтересам класу, шанувати старших, довіряти й поважати товаришів. Вам ще довго доведеться крокувати з класу в клас пліч – о – пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви принесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою.
Що б дискусія була відвертою,треба створити в класі атмосферу довіри і взаємоповаги. Досягти цього можна, зокрема, посилаючись на «Правила дискусії».
- Якщо хтось говорить – слухай.
- Кожний говорить по черзі, а не всі водночас.
- Якщо хочеш висловитись, підніми руку.
 - Не перебивай того, хто говорить.
Не смійся, коли хтось говорить (за винятком, якщо хтось жартує!)
Учень. 1. Земля в барвистому суцвітті
У часі й просторі летить.
Ти не один живеш у світі,
Один би ти не зміг прожить.
 2. Давайте дружно жити,
Щоб легко всім було.
І кожного любити
Усім нести тепло.
3. Не кривдити нікого,
 Не бить, не ображать.
 Поганого нічого
Нікому не казать.
 5. Давайте жити в мирі
У злагоді й теплі.
 Слова хороші й щирі
Хай линуть на землі.
7. І ти , і я, й товариші,
І наші друзі всі по класу.
 Живім із сонечком в душі,
На ненависть не гаймо часу!
9. Не тратьмо часу на біду.
Це страшно, я скажу відразу.
 Живім, як пташечка в саду,
І не носім в душі образу.
11. Нехай усім нам сонце світить,
Любов в серцях палахкотить.
 Тож будем в світі дружно жити(всі разом)
І разом з піснею дружить
_ Діти, а давайте з вами заспіваємо пісню про справжню дружбу..
Если с другом вышел в путь
Гра «Кошик».
Завдання учням : — підібрати синоніми до слова «дружба».
(Можливі відповіді: співробітництво, взаєморозуміння, злагода, чуйність, бра­терство, єдність, співчуття, добросусідство, товариськість, взаємовиручка, турбо­та, повага, ввічливість, чуйність, допомога, та ін.)
-         Які вислови про дружбу видатних людей ви знаєте?
Очікувані відповіді:
Кажуть, що друзі пізнаються в біді, а як на мене, і в радощах вони теж пізнаються.  
                                                                                                       Ч.Айтматов.
Дружба подвоює радощі і скорочує навпіл горе.                       Ф.Бекон

Двоє рибалок або двоє мисливців ніколи не почувають себе чужими один одному: у них є про віщо говорити, вони – завжди друзі.                           Остап Вишня.

Є кордони між мовами, але немає кордонів між серцями.       Р.Гамзатов

Друг – це єдиний, перед ким я можу думати вголос.                Р.Емерсон

У будинку людського щастя дружба зводить стіни, а любов утворює купол.
    Кузьма Прутков

Дружба має різні прояви, але закон у неї один – вірність.        М.Коцюбинський

Справжньою дружбою можуть бути пов язані тільки ті люди, які вміють пробачати один одному незначні вади.                                                          Ж. Лабрюйєр

Живи з людьми так, щоб твої друзі не стали недругами, а недруги стали друзями.
                                                                                                    Піфагор

Дружба, яку проносять через життя, не тільки додає втіхи й чарівності світлим його сторонам, а й зменшує страждання.                                               Плутарх
 Учитель:
А зараз я хочу, щоб ви повернулися один до одного, посміхнулися і…. не сварилися.  
Підібрати по три прислів'я та приказки про друж­бу, друзів.
Очікувані відповіді:
- Дружба та братство – дорожче багатства.
- Друзі пізнаються в біді.
- Дружний табун і вовків не боїться.
- Дружба – найбільший скарб.
- При горі та в лиху годину пізнаєш вірну людину.
- Не той друг, хто лащиться, а той, що печалиться.
- Життя без друзів неповноцінне.
- Людина без друзів, що дерево без коріння.
- Без друзів погано жити, іноді – неможливо.
Берись дружно, не буде сутужно.
 В гурті і каша їсться.
 В гурті робити, як із гори бігти.
 В нашій дружбі — наша сила.
 Весінній сніг та новий друг не надійні.
 Всі за одного і один за всіх.
 Гурту і вовк не страшний.
 Де гурт — там і сила.
 Дерево міцне корінням, людина — друзями.
 Для доброго друга й вола з плуга.
 Для милого дружка й сережку з ушка.
 Дружні сороки орла заклюють.
 Дружній череді і вовк не страшний.
 З ким товаришуєш, таким й сам станеш.
 З одної ягоди немає вигоди.
 На бенкеті всі приятелі — брати; при горі ж і нещасті— нікого нема.
 Над товаришем не смійся, бо над собою заплачеш.
 Не лякайся умного ворога, а бійся дурного товариша.
 Не по дружбі, а по службі узнаєш людину.
 Невдачі — приятелі ледачі.
 Нема приятеля — шукай, а найшов — так гляди.
 Нерівне знайомство введе у старці.
 Нових приятелів наживай, а старих не теряй.
 Один гусак поля не витопче.
 Один цвіт не робить вінка.
 Одна бджола мало меду наносить.
 Одна головешка в печі гасне, а дві в полі го­рять.
 Одним пальцем і голки не вдержиш.
 Одною рукою в долоні не заплещеш.
 Побратим — два рази брат.
 Побратим — дорожче грошей.
 Скажи мені, з ким ти знайомий, тоді я скажу хто ти.
 Служба службою, а дружба дружбою.
 Собором і чорта поборем.
 Старий вірний друг — краще нових двох.
 Сукно вибирай цвітом, а приятеля — привітом.
 Улесливий друг (приятель) схожий на кішку: спереду ласкає, а ззаду кусає.
 Як будемо в дружбі жити — нас нікому не зломити.
 Як бачить в руках гроші, вже й приятелем стати хоче.
Підсумок .
Учитель. Товаришувати можна з багатьма дітьми, а дружити лише з одним чи кількома. Адже друзів пов’язує велика довіра, повага один до одного.
Притча «Про двох друзів».
Як-то два друга багато днів йшли в пустелі.
Одного разу вони посперечалися, і один з них зопалу дав ляпаса іншому. Його друг відчув біль, але нічого не сказав.
Мовчки він написав на піску: "Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса".
Друзі мовчки продовжували йти і через багато днів знайшли оазис, в якому вони вирішили скупатися. Той, який отримав ляпаса ледь не потонув і його друг його врятував.
Коли він прийшов до тями, то висік на камені: "Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя".
Той, який дав ляпаса і врятував життя своєму другові запитав його:
- Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?
І друг відповів:
- Коли хто-небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли стерти це. Але коли хто-небудь робить що-небудь гарне, ми повинні висікти це на камені, щоб ніякий вітер не зміг би стерти це.
Мораль: навчися писати образи на піску і висікати радості на камені. Залиш трохи часу для життя! І нехай тобі буде легко і світло...
Вчитель. Нехай дружба буде вашим найціннішим скарбом. Бережіть її, щоб ніякі проблеми чи негаразди не змогли її зломити.  А зараз я попрошу кожного з вас  дати відповіді на запитання тесту, а потім самостійно зробити свій власний висновок для самого себе який ти друг
  Тест «Чи гарний ви друг»:
1. Ви знаєте багато цікавих історій про одного зі своїх приятелів. Що ви зробите:
а) розповісте їх іншим людям;
б) розповісте, не назвавши імен;
в) залишите історії при собі?
2. Ваш друг часто бере щось у вас, але ніколи не повертає взяту річ. Зараз він хотів би взяти коштовну відеокамеру. Що ви будете робити:
а) скажете, що зараз камери у вас немає;
б) дасте її;
в) відмовите, пояснивши причину?
3. Друг випадково розбив ваш годинник. Ваші дії:
а) відмовитесь від нового годинника, але влаштуєте маленький скандал.
б) вимагатимете гроші;
в) скажете, що і без того збиралися купити новий;
4. Ваш друг підтримує відносини з людиною, яку ви не любите. У такому випадку:
а) скажете другові, що він повинен вибрати між вами й іншим.
б) припините стосунки з другом; :
в) нічого не скажете і будете продовжувати дружні відносини;
5. Почуваєте, що у вашого друга незабаром будуть великі неприємності. Тоді ви:
а) порвете стосунки з ним, щоб не постраждати самому;
б) продовжите дружбу.
в) відверто поговорите з ним;
6. Вважаєте, що дійсний друг повинен:
а) ділитися з вами всім;
б) залишати свої думки і проблеми при собі.
в) говорити тільки те, що хоче;
7. Вам відомо, що другові потрібні гроші, і у вас їх досить, щоб, йому їх дати. Ви говорите:
а) «переб'єшся! Мені вони й самому стануть у нагоді».
б) «візьми їх, доставиш мені задоволення»;
в) «згадай, скільки разів ти мені допомагав. Моя послуга ніщо в порівнянні з цим»;
8. Що ви зробите, якщо вам потрібно позичити гроші в друга:
а) натякнете здалеку;
б) попросите в борг;
в) нічого йому не скажете.
9. Ваш друг купив одяг, що, як вам здається, йому не пасує, тоді ви:
а) скажете, що він виглядає смішно;
б) скажете, що ця річ не для нього, і поясните, чому;
в) нічого не скажете.
10. Ви вважаєте, що ваш друг:
а) менш розумний, ніж ви;
б) більш розумний, ніж ви;
в) ви обидва на одному інтелектуальному рівні.
Підрахунок балів
А -1;  Б -2;  В -3
Результати:  21—З0 балів: ви справжній друг, ви будете робити так само.
15—20 балів: у вас є друзі, але, як більшість з нас, ви іноді не виказуєте в стосунках належного розуміння. Коли не знаєте, як реагувати, спробуйте поставити себе на місце іншої людини.
10—14 балів: ви схильні більше звертати увагу на себе, ніж на інших. Ця ваша риса — бар'єр перед справжньою дружбою. Щоб стати гарним другом, потрібно виявляти більше інтересу до інших людей.
Висновок. Отже дружба — це відносини між людьми на основі взаємної довіри, взаєморозуміння, спільних інтересів, прив'язаності.
 Підсумок       буклети
 (складена на основі книги В.О. Сухомлинського “Як виховати справжню людину”)
Дружба – це школа виховання благородних почуттів
Закони дружби:
Не залишай друга в біді. Бути вірним дружбі – означає ділити з другом не тільки радість, а й горе.
Тобі не байдуже, який твій друг. Дружба – це моральне збагачення людини. Знайшовши надійного друга, ти помножуєш свої сили, стаєш морально чистішим, багатшим, красивішим.
Дружба – це насамперед віра в людину, вимогливість до неї і повинність.
Дружба і егоїзм – непримиренні і несумісні.
Дружба вчить віддано любити й стійко, мужньо ненавидіти, бути непримиренним. Дружбу я назвав би вершиною, з якої перед людиною відкриваються найдрібніші деталі доблесті і краси, вульгарності й потворності.
Дружба випробовується в біді і небезпеці.
Умій жити так, щоб тебе з другом об’єднувала єдність духу, ідеалів… Нехай дружба буде для тебе яскравим світлом, що осяває мету життя.
Юність без вірної, відданої дружби убога і порожня. Не вміючи дружити, ти обкрадаєш себе.
Дружба виховує відданість високому, ідеальному вже тому, що в дружбі більше віддають, ніж беруть, і по – справжньому здобувають лише тому, що віддають; найбагатшим стає найщедріший.
В дружбі ти проходиш справжню школу безкорисливості. Дружба дає тобі незрівнянну радість від того, що ти віддав. Дружба, по суті, відкриває нам справжній сенс життя.
Друг – якщо це тільки справжня дружба – стає частинкою тебе самого. Якщо ти бачиш у друга щось погане, не гідне вашої однодумності, вашого прагнення до ідеального, скажи йому відверто про це. Ти повинен бути найсправедливішим, наймужнішим і найсуворішим суддею свого друга. Взаємна відповідальність, що осяває нашу дружбу, - найважливіше джерело вірності, відданості.
Без відданої, вірної, вимогливої дружби неможливий колектив.
Бути вимогливим у дружбі – означає мати мужність розірвати її, якщо друг зраджує те, в ім’я чого склалася дружба.
Із цеглинок міцної, ідейної багатої дружби будується те, що я назвав би моральною силою колективу (с.307-311).

Будьте добрими дітьми своїх батьків і матерів. Три нещастя є в людини: смерть, старість і погані діти – говорить українська народна мудрість. Старість невідворотна, смерть – невблаганна, перед цими нещастями ніхто не може зачинити двері свого дому. А від поганих дітей дім можна зберегти, як від вогню. І це залежить не тільки від твоїх батьків, а й від вас самих – дітей (с.212).







Комментариев нет:

Отправить комментарий